blog suami isteri:

blog sk gedangsa

;

family aku:

;
http://www.emailcashpro.com

SUBSIDI OH SUBSIDI

Saturday, May 29, 2010

dah lama aku tk update blog nie...
hari nie aku nk citer pasal isu yg sebok diperkatakan di media massa...tapi ramai yg buat endah tak endah...
kalau sebelum nie subsidi minyak telah dikurangkan...kini gula pula jadi mangsa...waktu minyak naik mendadak tempohari hingga cecah RM2.70 banyak jenis barang naik harga..dari sekecil - kecil barang hinggalah sebesar barang...kesannya sampai hari nie barang2 tu harganya tk turun - turun.
sekarang dengan penarikan subsidi gula..gula dah naik 20 sen..malah ada peniaga yang belasah kenaikan sampai 30 sen dan lebih..dan nak lebih teruk lagi..ada peniaga yang beri syarat..kalau nak gula kena beli barang lain dahulu..
kerajaan kata..bekalan gula tk de masalah..tapi hakikatnya..pengguna yang merana..untuk 'twist' pasal kenaikan harga gula..maka media massa menjalankan berbagai kempen..gula tk baik untuk kesihatan dan macam - macam lagi..yang lebih sadisnya..baru sekarang kerajaan kata..mereka prihatin tahap kesihatan rakyat..so dgn menaikkan harga gula..maka rakyat kurang makan gula..hehehheehe..lawak juga statement nie..
ok..berbalik pasal penarikan subsidi gula...kerajaan dah save berapa billion..banyak tau..tapi duit tu ke mana? untuk apa?..entah aku pun tak tau..yang aku tau aku sakit nk dapatkan gula..dah la gula tak berapa nak ada..yang ada pun mahal dan macam - macam syarat diletak untuk beli gula..
tu baru cerita bab gula dan minyak..kalau semua subsidi ditarik atau dikurangkan...aku rasa kerajaan makin kaya..kontraktor besar makin kaya..sebab banyak projek yg boleh ditender..rakyat?..tak cerita pasal orang lain..aku rasa mahu bengkok aku dibuatnya..dengan harga barang sekarang pun rasa dah tak tertanggung inikan pula bila subsidi dah tak ada...

0 comments:

Post a Comment

"Magical Template" designed by Blogger Buster